Sukses


Fenomena Mohd Faiz Subri Hebohkan Media Malaysia

Bola.com, Kuala Lumpur - Mohd Faiz Subri, peraih Puskas Award 2016 dalam malam penghargaan yang berlangsung di Zurich, Swiss, Senin (9/1/2017). Pemain Penang FA menjadi sumber berita paling populer di media-media Malaysia.

Sejak Faiz menerima penghargaan pada Senin (9/1/2017) waktu Zurich, media Malaysia langsung berlomba-lomba menurunkan berita, baik dari sisi penerimaan penghargaan, hingga sisi-sisi lain.

Situs Berita Harian menurunkan enam artikel semenjak prosesi penerimaan penghargaan pada Selasa (10/1/2016) pukul 01.16 waktu Malaysia. Mulai dari suasana rumah Faiz di Kampung Poda 6, Tok Kepak, Ayer Hitam, Kedah, yang dipenuhi keluarga dan tetangga untuk menonton bersama malam penghargaan tersebut.

Kemudian Harian Metro munurunkan artikel humanis tentang sisi lain dari kehidupan Faiz, dari pesepak bola kampung yang penuh kesederhanaan dan bisa menuju pentas dunia. Media tersebut juga menulis popularitas Faiz kini setara Neymar dan Cristiano Ronaldo.

Masih dari Haria Metro, pengurus FAM Datuk Hamidin Mohd Amin mengatakan, kesuksesan yang diraih Faiz diharapkan menjadi momen kebangkitan sepak bola Malaysia. 

The New Straits Times menurunkan berita tentang Faiz dalam halaman utama dengan judul: That's our boy! Faiz's miracle strike wins prestigious FIFA Puskas Award.

Mohd Faiz Subri menjadi pemain Asia pertama yang meraih Puskas Award menjadi sorotan utama laman olahraga The Star dengan judul: It’s Faiz all right.

Mohd Faiz Subri meraih penghargaan Puskas Award 2016 melalui gol spektakuler dari jarak jauh saat Penang FA melawan Pahang dalam laga Malaysia Super League 2016 pada 16 Februari 2016.

Video Populer

Foto Populer