Sukses


Kim Pan-gon Membantah Kabar yang Mengabarkan Ia Segera Mundur dari Posisi Pelatih Timnas Malaysia

Bola.com, Kuala Lumpur - Pelatih Timnas Malaysia, Kim Pan-gon belakangan berada dalam tekanan publik. Pelatih asal Korea Selatan itu sempat dikritik oleh pecinta sepak bola Negeri Jiran.

Penyebabnya adalah penampilan buruk Timnas Malaysia dalam dua laga terakhir Kualifikasi Piala Dunia 2026 zona Asia. Tim asuhan Kim Pan-gon kalah dua kali saat menghadapi Timnas Oman.

Kekalahan itu membuat posisi Timnas Malaysia semakin sulit. Faisal Halim dan kawan-kawan tertahan di posisi ketiga klasemen sementara Grup D dengan torehan enam poin.

Beberapa media di Malaysia bahkan sempat mengabarkan Kim Pan-gon sudah mengajukan surat pengunduran diri kepada Federasi Sepak Bola Malaysia (FAM). Kim Pan-gon pun membantah kabar itu.

"Saya ingin membantah laporan berita yang disiarkan di portal BH Online pada jam 7:57 malam tadi bahawa saya telah menghantar surat kepada FAM dan bersedia untuk meninggalkan skuad Harimau Malaya," ujar Kim Pan-gon dilansir dari Stadium Astro.

---

Yuk gabung channel whatsapp Bola.com untuk mendapatkan berita-berita terbaru tentang Timnas Indonesia, BRI Liga 1, Liga Champions, Liga Inggris, Liga Italia, Liga Spanyol, bola voli, MotoGP, hingga bulutangkis. Klik di sini (JOIN)

2 dari 3 halaman

Sumber Tak Jelas

Kim Pan-gon merasa BH Online mengutip dari sumber yang tidak jelas mengenai kabar pengunduran dirinya dari posisi pelatih Timnas Malaysia.

"Kenyataan dalam laporan berita tersebut yang dipetik daripada sumber itu sama sekali tidak tepat kerana saya tidak mengirimkan surat apapun berkaitan perkara tersebut," jelasnya.

Kim Pan-gon saat ini masih terikat kontrak dengan Timnas Malaysia hingga akhir Desember 2025. Pelatih berusia 54 tahun itu tampak ingin berkomitmen dengan kontrak itu.

"Selepas membaca laporan berita tersebut, saya langsung menghubungi Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin, untuk menjelaskan mengenai perkara ini dan saya sendiri telah memberi jaminan kepada beliau bahawa misi saya bersama skuad Harimau Malaya belum berakhir dan saya tidak akan meninggalkan pasukan ini begitu saja," tegasnya.

3 dari 3 halaman

Ambisi Besar

Timnas Malaysia memang masih tertahan di posisi ketiga Grup D Kualifikasi Piala Dunia 2026. Namun, peluang mereka untuk lolos ke fase selanjutnya masih terbuka.

Pun demikian dengan peluang mereka untuk lolos ke Piala Asia 2027. Kim Pan-gon masih ingin mengusahakan hal itu.

"Untuk makluman semua penyokong Harimau Malaya, saya akan terus berkomitmen untuk membimbing skuad Harimau Malaya sehingga kontrak saya berakhir pada hujung 2025 dengan misi utama untuk membawa Malaysia layak ke fase ketiga Kualifikasi Piala Dunia 2026 dan lolos ke Piala Asia 2027," katanya.

Sumber: Stadium Astro

Video Populer

Foto Populer