Sukses


Kalah Adu Penalti, Klub Andik Gagal Raih Piala Sumbangsih

Bola.com, Johor Bahru - Selangor FA gagal merengkuh trofi Piala Sumbangsih. Tim yang diperkuat Andik Vermansah harus mengakui keunggulan Johor Darul Takzim seusai takluk 6-7 (1-1) dalam drama adu penalti di Stadion Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos, Sabtu (13/2/2016). 

Bermain di kandang lawan, Selangor yang berstatus juara Piala Malaysia 2015 harus tertinggal lebih dahulu dari juara Malaysia Super League (MSL), JDT pada masa injury time babak pertama. Sepak pojok yang dieksekusi Safiq Rahim berhasil ditanduk dengan sempurna oleh Hariss Harun ke gawang Selangor FA untuk mengubah skor menjadi 1-0.

Pada babak kedua, Selangor yang terus menyerang akhirnya berhasil mencetak gol penyama kedudukan ke gawang sang juara Malaysia Super League 2015. Gol yang membuat suporter Selangor bersorak dicetak Mohd Hafiz Kamal pada menit ke-60. Skor pun berubah menjadi 1-1.

Selepas gol itu, Selangor memiliki peluang untuk unggul pada laga ini andai tembakan jarak jauh striker impor, Mauro Olivi tidak ditepis kiper JDT, Farizal Marlias pada menit ke-71.

Setelah itu tidak ada lagi peluang yang mampu diciptakan Selangor dan JDT. Skor 1-1 dalam waktu normal 2x45 menit membuat penentuan juara Piala Sumbangsih yang mempertemukan juara Piala Malaysia dan juara MSL, harus ditentukan lewat adu penalti.

Dalam drama adu penalti, Selangor harus mengakui keunggulan JDT dengan skor 7-6. Kegagalan pemain Selangor, Azrif Nasrulshaq membuat skuat berjulukan Harimau Selatan berpesta di hadapan publik sendiri. JDT berhasil mempertahankan gelar yang mereka raih musim lalu. 

Video Populer

Foto Populer