Sukses


Ini Target yang Diberikan Selangor FA kepada Andik Vermansah dkk

Bola.com, Selangor - Manajemen Selangor FA memberikan target kepada Andik Vermansah dkk. dalam mengarungi Liga Super Malaysia, Piala Malaysia, dan Piala AFC tahun 2016. Andik Vermansah dkk. dituntut untuk bisa menjuarai Liga Super Malaysia dan mempertahankan gelar Piala Malaysia yang direbut Selangor pada tahun lalu.

"Kami tidak mau lagi hanya sekedar menjadi pesaing juara atau menduduki peringkat ketiga Liga Super Malaysia. Inilah saatnya kami menjadi juara dan menunjukan kehebatan kami kepada klub lain," kata Manajer Selangor, Amirudin Shari seperti dikutip dari Berita Harian.

Menurut Amirudin, target tersebut sangat realistis mengingat Selangor saat ini memiliki sejumlah pemain berkualitas. Selangor kini dilatih pelatih baru yang sekaligus mantan legenda klub yang berjulukan The Red Giants tersebut, Zainal Abidin Hassan.

Saat menjadi pemain, Zainal pernah membela Selangor selama sembilan tahun. Ia pernah membawa Selangor juara Liga Super Malaysia pada tahun 1980,1989, dan 1990. Ia juga pernah membawa Selangor menjuarai Piala Malaysia tahun 1981, 1982, 1986, dan 1997.

"Berbekal pengalaman Zainal, saya optimistis target yang diberikan kali ini dapat dicapai, sekaligus mengembalikan nama Selangor sebagai klub paling berprestasi di sepak bola Malaysia," ungkap Amirudin.

Di sisi lain, Amirudin mengatakan, Selangor segera mendapatkan pemain asing terakhir pada hari ini, Rabu (6/1/2016). Pemain tersebut adalah penyerang asal Argetina dan pernah bermain di Liga Cile.

Saat ini, Selangor mempunyai tiga pemain asing. Selain Andik Vermansah, The Red Giants memiliki Robert Cornthwaite yang berposisi sebagai bek tengah dan Patrick Ronaldinho yang berposisi sebagai striker.

"Pemain asing keempat itu ialah pemain kelahiran Argentina, akan mengisi posisi penyerang. Ia pernah bermain di Liga utama Cile. Kami sedang mengurus semua berkas kepindahannya dan akan selesai dalam minggu ini. Pengumuman resminya akan dilakukan selambat-lambatnya minggu depan," ujarnya.

Meski begitu, Amirudin masih mencari satu pemain lokal untuk menggenapkan skuat Selangor menjadi 25 pemain, guna mengarungi persaingan ketat Liga Super Malaysia, Piala Malaysia, dan Piala AFC di tahun 2016.

Video Populer

Foto Populer